Transport produktów spożywczych, szczególnie tych, które łatwo się psują, może dokonywać się na różne sposoby. Najczęściej transportujemy produkty spożywcze drogą lądową - za pomocą specjalnie przystosowanych samochodów ciężarowych i dostawczych, wagonów kolejowych.
Droga lądowa nie zawsze jest jednak możliwa, zwłaszcza w przypadku, gdy zależy nam na świeżości produktu. Wówczas może się okazać, że to transport morski może być lepszym rozwiązaniem. W jakich przypadkach?
Przede wszystkim, transport morski staje się koniecznością przy przewożeniu ryb czy owoców morza. Świeżo złowione, są transportowane statkami czy kutrami, skąd mogą być dalej przekazywane do sklepów. Pojawia się jednak kwestia utrzymania świeżości takich złowionych ryb, co - wbrew pozorom - nie zawsze jest takie oczywiste.
Wielu osobom wydaje się, że złowione ryby wystarczy po prostu trzymać w wodzie, aż do dopłynięcia do portu. Jest to możliwe, ale nie zawsze okazuje się rozwiązaniem wystarczającym. Unijne prawo nakłada w tym względzie wiele wymogów, między innymi konieczność wyposażania statków w chłodnie.
Zadaniem takich chłodni jest utrzymywanie odpowiednio niskiej temperatury w konkretnym miejscu. Jeśli statek jest niewielki, taka mała lodówka może się okazać wystarczająca. Jeśli natomiast mamy do czynienia z dużym statkiem, na którym pomieszczeń chłodniczych jest wiele, konieczne jest dodatkowe wyposażenie statku w wyspecjalizowane urządzenia chłodzące, zwłaszcza w agregaty zapewniające chłodzenie.
Takie agregaty na statkach, podobnie jak te na halach przemysłowych, projektowane są z uwzględnieniem dokonań automatyki. Automatyka to dziedzina wiedzy, która zajmuje się poszukiwaniem rozwiązań, które usprawnią procesy działania maszyn w taki sposób, który pozwalać będzie na wyeliminowanie udziału człowieka. Automatyka dąży więc do zautomatyzowania czyli komputerowego sterowania urządzeń.
W przypadku statków, chłodnie i chłodnice służą nie tylko do obniżania temperatury powietrza. Pozwalają także chłodzić same urządzenia, które to chłodzenie zapewniają. Na statku, poza urządzeniami chłodniczymi, jest przecież wiele innych maszyn, sprzętów i urządzeń, które takiego chłodzenia potrzebują.
W szczególności dotyczy to silników na statku, które - podobnie jak te samochodowe - są silnikami spalinowymi. Niezbędne jest więc działanie chłodnicy, która zapobiegać będzie przegrzaniu silnika pracującego na wysokich obrotach.
Urządzenia chłodnicze są niezbędne jednak nie tylko w przypadku tych statków, które zajmują się transportem żywności, choć trzeba przyznać, że statki i kutry rybackie muszą tu być odpowiednio wyposażone. Niezbędne jest w ich przypadku wykorzystanie kontenerów czy szczelnych komór chłodniczych. Często wykorzystuje się też chillery.
Dzięki tym wszystkim urządzeniom, możliwe jest dowożenie świeżo złowionych ryb i owoców morza, które trafiają następnie do zakładów spożywczych bądź też do restauracji. Urządzenia chłodnicze o dużym stopniu zautomatyzowania są niezbędne na tych statkach, które przewożą substancje ciekłe i gazy. Taki transport obłożony jest dużym ryzykiem, dlatego utrzymywanie odpowiednich warunków przewozu jest tu koniecznością.
Chłodnictwo morskie obejmuje zatem nie tylko przemysł spożywczy, związany choćby z połowem ryb. Urządzenia chłodnicze okazują się niezbędne także w innych gałęziach przemysłu, między innymi w gazownictwie. Tu w jeszcze większym stopniu istotna jest automatyzacja urządzeń chłodniczych.